dinsdag 26 oktober 2010

Zuur

Als ik in een dossier zier e staan dat de betrokkene is geboren in 1991 heb ik even nog de illusie dat we ongeveer even oud zijn. Om vervolgens met kramp in mijn hartstreek te ontdekken dat hij toch echt gewoon nog maar een jongen van 19 is en ik een vrouw van 30. Ik voel me vaker een vrouw als een meisje, maar moet zo nu en dan constateren dat mijn zelfbeeld iets te rooskleurig is. In ieder geval wat leeftijd en gebrek aan volwassenheid betreft.

Oké ik slaap als het even kan met een knuffeltje. Ja, ik schep er genoegen in om puberale boer- en scheetgrappen (en -geluiden) te maken. En ik kan ook niet ontkennen dat het heerlijk is om af en toe als een tiener door een kroeg te stuiteren en net te doen of ik er echt elke week kom.

Maar gisterochtend was er even geen ontkennen meer aan. Daar fietste ik, met mijn schouders omhoog getrokken om mijn oren zover mogelijk tussen mijn sjaal en capuchon te kunnen duwen...het was koud!? De winter moest wel onderweg zijn... En wat zag mijn oog? Jonge meisjes met korte rokjes, dunne legginkjes en totaal leeftijds-inadequate pumps. KOUD!!! En meteen dacht ik; wie laat die kinderen nou zo ordinair de deur uitgaan? Straks krijgen ze blaasontsteking.
Ik voelde tijdens al die verontwaardiging en verbazing mijn gezicht veranderen - ik metamorfooste ineens in een ouwe doos met een zure bek. Wat is dat toch een heerlijke uitdrukking als het over andere saaie, bekrompen en zeurderige vrouwen heb....ze heeft een zure bek, of "met die zure bek van haar"... Als de hormonen op volle toeren draaien is het zalig om ander vrouwvolk van dergelijke toevoegingen te voorzien, maar als je ineens voelt dat je zelf een zure bek aan het trekken bent wordt het een heel ander verhaal.
Dan is de enige conclusie dat het puberale-tienerige-meisjesachtige wel heel ver van je af is komen te staan.

Gelukkig was het maar even en zat ik tien minuten later alweer lachend en dromend op mijn fietsje te genieten van mijn superfoute negermuziekjes.... Die zure bek was in geen velden of wegen meer te bekennen...Totdat een jongetje - dat nog zo jong was dat hij totaal niet doorhad dat hij niet elke dag zijn halve gelpot op zijn hoofd hoefde te legen - een dikke vette sigaret draaide uit zijn pakje javaanse jongens. Waar moet het heen met deze wereld en wat moet ik aan met die zure vrouw die zo nu en dan bezit neemt van mijn lichaam?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten