woensdag 3 februari 2010

Verdraagzaamheid

Ik rijd in mijn auto - met deuk - achter een grijskleurige stationcar. Zo'n typische familiebak. Aan de kinderzitjes te zien is het ook echt een familiebak. We moeten wachten voor het stoplicht en ik staar wat voor me uit, tot mijn oog valt op een sticker achterop de familiebak.
Het is een sticker die me al veel vaker is opgevallen, op allerlei soorten auto's. Een sticker die bij mij zoveel vragen oproept. Maar ook vooroordelen.

Het is de sticker waarbij een grote stoere haai een klein visje op gaat eten. Het Ichtus visje dat Christenen op hun auto plakken. Het Ichtus visje waarvan ik vroeger dacht dat het gebruikt werd door mensen die graag gingen vissen. Maar gelukkig weten moeders meer dan kinderen en leerde ik al snel dat het te maken had met een tijd waarin Christenen vervolgd werden. Ze gebruikten dit teken om te zien of een ander ook christen was. ICHTHUS betekent letterlijk 'vis'. De I staat voor Jezus, de CH voor Christus, de T voor THeou, de U voor Uios, de S voor Soter. Dit is een ruwe vertaling voor Jezus Christus Gods Zoon Verlosser. 

Best leuk allemaal, maar bij mijn weten is het wel behoorlijk gedaan met de vervolging van Christenen in ons koude kikkerlandje en was dat ook al zo toen de eerste auto's de fabriek uit rolden. Dus vraag ik me vaak af waarom een Christen wil laten zien waar hij voor staat als hij in de auto zit. Mogen we er vanuit gaan dat hij zich netjes gedraagt in het verkeer? De Heer in het verkeer, zeg maar? Of wil de Christen daarmee zeggen dat hij hoe dan ook veilig op pad is omdat God over hem waakt onderweg? Ik weet het niet. Maar het zit kennelijk diep. Anders ga je toch niet speciaal naar de winkel om zo'n sticker te kopen? Of krijg je die gratis als je je jaarlijkse bijdrage aan de kerk stort? Zou Halfords ook van die stickers verkopen, of kun je daarvoor alleen bij speciaalzaken terecht? Vragen, vragen, vragen. Maar het geeft niet, al ben ik sinds de ex-schoonfamilie soms best anti-gerefo, van mij mogen de Christenen plakken wat ze willen. Ze doen er tenslotte niemand kwaad mee.

Maar een ander verhaal vind ik de man in de familiebak met de sticker van de haai die het Ichtus-visje opeet. Het is namelijk niet een lief, leuk, schattig natuurplaatje. Het is gewoon een agressief geheel. Wil de familieman daarmee zeggen dat hij niet zo fan is van Christenen? Of zegt hij eigenlijk dat hij ze het liefst wil verorberen, en is het een nieuw staaltje van Christenvervolging, zodat de Christenen een nieuw plaatje moeten bedenken om herkenbaar te zijn voor elkaar? Je moet er als familieman ook nog enige moeite voor doen om zo'n sticker te bemachtigen. Dat en het feit dat je je auto een beetje verminkt, wekt de indruk dat het je aan het hart gaat, familieman. Wil je zo graag je afschuw van het Christendom laten zien dat je er geld, tijd en moeite voor over hebt?

Ik vraag me af of de kindertjes in de kinderzitjes in de familiebak met sticker een lieve papa hebben. En ik denk aan het woord verdraagzaamheid. En stiekem denk ik zeker te weten dat papa op de PVV stemt.

3 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Leuke column, maar ik wil je toch wat wijzen op een aantal feiten als het gaat over christenvervolging:

    - In Noord-Korea is het bezitten van een bijbel verboden. Er zitten tussen de 50.000 en 70.000 christenen vast in concentratiekampen.
    - In Eritrea zitten 2800 christenen in kerkers, gevangenkampen en zeecontainers OMDAT ze Christus volgen.
    - In Somalie zijn vorig jaar elf christenen vermoord.
    - In Irak zijn hele christelijke wijken 'schoongeveegd'.
    - Wereldwijd worden 100 miljoen christenen gediscrimineerd, mishandeld, gevangen gehouden of gemarteld om hun geloof.

    Dus je opmerking dat christenvervolging tot het verleden hoort, is ronduit pijnlijk. Ik ken iemand die zijn kinderen niet kan vertellen dat hij christen is, omdat zijn familie dan de kinderen bij hem weghaalt.

    Kijk maar eens op www.opendoors.nl/ranglijst voor een lijst met de landen waar christenen het meest worden vervolgd.

    Jan Vermeer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jan, fijn dat je mijn site bezoekt. En ook bedankt voor je uitgebreide reactie. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Mijn opmerking dat Christenvervolging tot het verleden behoort had ik iets genuanceerder moeten brengen omdat ik alleen maar doelde op ons koude kikkerlandje en niet op de hele wereld.
    Door mijn vrijwilligerswerk bij Vluchtelingenwerk en betrokkenheid bij Amnesty ben ik me er helaas maar al te goed van bewust dat het er op veel plaatsen in de wereld vreselijk aan toe gaat tav Christenen.
    Ik zal mijn tekst dus ook enigszins aanpassen.
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om daar nog aan toe te voegen dat ik het vreselijk vindt dat er ook mensen in ons land leven die er niet openlijk voor uit kunnen komen dat zij Christen zijn.
    Je hebt me veel stof tot nadenken gegeven en waarschijnlijk ook inspiratie voor een nieuw stukje. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen