woensdag 20 mei 2009

Verwondering

Verwondering. Dat woord komt gebruik ik wel eens om uit te leggen waarom ik blog. Om mijn verwondering over de wereld te uiten en delen. Het woord verwondering herbergt iets positiefs. Misschien omdat het woord 'wonder' er in voorkomt en een wonder toch eigenlijk altijd iets moois is. Vandaag verwonder ik me ook. Maar niet op een positieve manier.

Zo nu en dan loer ik even op nu.nl. Een beetje afleiding tussen de bedrijven door. En lekker op de hoogte blijven. Een blik op nu.nl zorgt vandaag voor één en al verwondering. Wat lees ik daar zoal?
De premier reageert op de breuk tussen Jan en Yolanthe
Dood Patrick Swayze wordt ontkend
Adam Curry en Patricia Paay uit elkaar wegens overspel van Adam
Een jongen van 16 doodgestoken door een twee jongens van 17 en 18 en een meisje van 16
Wilders wordt zeker vervolgd voor haatzaaien en discriminatie

Dat is me nogal een rijtje. Een rijtje om je over te verwonderen. Een rijtje om kwaad over te worden. Dus dat ben ik. Een beetje.
Onze premier houdt zich kennelijk bezig met de breuk van Jan en Yolanthe. Dat is nog tot daar aan toe, maar waarom zegt hij daar iets over? Doe normaal en doe waar je voor bent aangenomen. Moeten we straks gaan beleven dat kamervragen worden gesteld over de integriteit van de gemiddelde parkeergaragemedewerker die beelden van Yolanthe en Wesley verkoopt aan RTL?
Patrick Swayze was volgens verschillende media overleden, maar dat blijkt toch niet waar te zijn. Hoe kun je daar nou verkeerd over berichten? Je bent dood of levend en niet een beetje dood. Gun die man zijn waardigheid!
Adam en Patries uit elkaar. Adam is een eikel. Patries is een schat.
Kinderen die kinderen doodsteken. Daar hoef ik niets over te zeggen...dat spreekt voor zich.
En dan, de klap op de vuurpijl. Wilders wordt vervolgd. Als je kijkt naar zaken van leven of dood is dit misschien het onderwerp waar ik me wat minder over op zou moeten winden. Maar niet dus!

Hoezeer ik ook moe wordt van Wilders en zijn populistisch gelul, ik baal ervan dat in ons land een strafrechtelijk onderzoek naar, en nu dus een vervolging wordt ingesteld van een politicus die zich negatief uitlaat over de Islam. Ik ben het bijna nooit met Wilders eens. Maar we kennen vrijheid van meningsuiting in Nederland. En dat is een groot goed. Die vrijheid mag van mij heel erg ver gaan. Zeker als je politiek bedrijft die kennelijk door heel veel (domme) Nederlanders op prijs wordt gesteld. Hij zegt wat helaas velen denken. En dat mag van mij.
Is het haatzaaiend als je de Koran vergelijkt met praktijken van Hitler? Misschien? Maar misschien is het ook gewoon een onsmakelijke mening van een naar mannetje met een gek kapsel. Wanneer zaai je haat? Wanneer discrimineer je? Het is moeilijk vast te stellen. Maar als ik hoor wat Wilders zegt en zie wat hij doet, zie ik iemand die op de rand balanceert, maar net slim genoeg is om er niet overheen te donderen. Hij gaat ver, maar niet te ver.

En wat doet Nederland? Die vervolgt hem. Een aanslag op de vrijheid van meningsuiting. Waarom vertrouwen we er niet gewoon op dat die man zijn eigen graf wel graaft en dat de bevolking wanneer het er op aan komt in het stemhokje, echt wel weet dat ze niet op hem moeten stemmen. Waarom willen we hem uitroeien? Ik spreek dan nog niet eens over de aanzuigende werking die zijn slachtofferrol voor velen zal hebben. Dit levert hem juist stemmen op. Van mensen die net als ik balen van het verlies van vrijheid maar net niet slim genoeg zijn om te snappen dat we voor een oplossing van de problemen niet bij Geert moeten zijn.

Eén voorspelling: Vrijspraak, en dan gewoon weer vrijheid.

1 opmerking:

  1. Hee FemFataal!

    Mag ik er nog aan toevoegen dat Geert, los van m'n mening over hem, zowiezo een punt maakt als ie zegt dat één groep gelovigen niet de normen en waarden van alle andere gelovigen (hiertoe schaar ik ook alle humanisten en nihilisten) onderuit mogen halen.
    De gezamelijke overeenkomst over wat vrijheid is zou hierbij nooit uit het oog verloren mogen worden.
    Wat is vrijheid als er niet eens vrij met elkaar over gedebateerd mag worden, zodat er helderheid onstaat over wat het voor één ieder en voor de maatschappij betekend.
    Zelf heb ik overigens m'n twijfels over de werkelijke omvang van dit probleem (aka "de islam"). Het riekt naar angst. En je weet dat het men het meeste leidt van het vrezen dat men vreest
    Gelukkig heb ik alle vertrouwen in mijzelf en de mensheid.
    Het begint bij mezelf, dus ik ga met die banaan! Lekker!
    Dikke tuut!
    Xhilde...

    BeantwoordenVerwijderen